با برند اچ پی بیشتر آشنا شوید!

کشور سازنده ی اچ پی

شرکت HP در سال 1936 توسط ویلیام بیل ردینگتون هیولت William “Bill” Redington Hewlett و دیو پکارد Dave Packard تاسیس شد. این دو فعالیت های خود را از گاراژی در منطقه پائولو آلتو کالیفرنیا شروع کردند. در نتیجه تاریخچه اچ پی ریشه در آمریکا دارد. هیولِت پاکارد (به انگلیسی: Hewlett-Packard) یا به اختصار اِچ پی (HP) یک شرکت آمریکایی چند ملیتی فناوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی این شرکت در ایالت کالیفرنیا در آمریکا واقع شده‌است.

تاریخچه اچ پی

گاراژ کوچکی که هیولت و پاکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان محل تولد اچ پی شناخته می‌شود. شرکت هیولت پاکارد که همان اچ پی است را دو دانش‌آموخته از دانشگاه استنفورد به نام‌های دیوید پاکارد و ویلیام ردینگتون هیولت و با سرمایه ابتدایی ۵۳۸ دلار پایه‌گذاری کردند. این موضوع انگیزه ی بسیاری از کارآفرینان است. تاریخچه اچ پی خیلی ساده شکل گرفته است.

تنها تلاش تاسیس کنندگان اچ پی است که باعث شد سرمایه اندک آن‌ها بعد از حدود هفتاد سال به ۹۰ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. اچ پی در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد، شرکتی که بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد. گاراژ کوچکی که هیولت و پاکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان نماد شرکت و محل تولد سیلیکون ولی شناخته می‌شود.

 

 

خط زمانی اچ پی

اولین محصول این شرکت هم نوسان‌ساز صوتی بود و بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که یکی از اولین مشتری‌های شرکت HP هم والت دیزنی بود. دیزنی از نوسان ساز شرکت اچ پی برای تست تجهیزات صوتی ۱۲ سالن نمایشی که برای اکران انیمیشن Fantasia انتخاب شده بودند، استفاده کرد.

شرکت اچ پی در سال ۱۹۶۶ با ساخت HP 2116A رسما وارد حوزه ساخت تجهیزات کامپیوتری شد. وظیفه این کامپیوتر کنترل کردن خط تولید محصولات بزرگ HP بود.

پیدایش کامپیوترهای شخصی یا PC در حدود سال‌های بین 1960 و 1970 اتفاق افتاد. در این دوران، اچ پی در جبهه بود!

در سال ۱۹۶۹ این شرکت تصمیم گرفت تمرکز خودش در حوزه کامپیوتر را بیشتر کند و در سال ۱۹۷۰ هم چندین کامپیوتر و حتی HP-35 که یک ماشین حساب جیبی بود را راهی بازار کرد.

در دهه 80 میلادی کامپیوتر و چاپگرها بسیار گران بودند. اچ پی روی همین هدف نشانه گذاری کرده و شروع به تغییر آن می‌کند.

شرکت اچ پی اولین کامپیوتر شخصی خود با نام HP-85 را معرفی می‌کند که شامل یک مانیتور تصویری است و حتی قابلیت ارتباط با سایر کامپیوترها را دارد.

تا پایان دهه ۸۰ میلادی شرکت HP کلی محصول کامپیوتری در حوزه‌های مختلف راهی بازار کرده بود که به شکل خاص کامپیوترهای شخصی این شرکت مورد توجه قرار گرفتند. شرکت HP در این دهه فعالیت خودش در قاره آفریقا را شروع کرد. در سال ۱۹۸۵ شرکت HP با داشتن ۸۵ هراز کارمند در سرتاسر دنیا توانست ۶.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اچ پی از سال ۸۴ وارد ساخت پرینتر شد و در آن سال پرینترهای inkjet و پرینترهای لیزری را برای کامپیوترهای شخصی معرفی کرد.

درسال 1991 اچ پی اولین پرینتر مقرون به صرفه رنگی خود بنام HP DeskJet 500C را روانه بازار کرد.

همچنین خط تولید اسکنرهای این شرکت هم در همان سال راه اندازی شد. این محصولات خیلی زود به موفق‌ترین محصولات اچ پی در سرتاسر دنیا تبدیل شدند. این شرکت به همین دلیل محصولی راهی بازار کرد که هم پرینتر بود، هم فکس هم اسکنر و هم دستگاه کپی. این شرکت در سال ۱۹۸۶ تصمیم گرفت که دامنه HP.com را ثبت کند و به نهمین دامنه اینترنتی دات کام تبدیل شد.

دهه ۹۰ میلادی هم به عنوان دوران قابل توجهی در تاریخچه برند hp شناخته می‌شود. اچ پی در این دهه خط تولید کامپیوترهایش را گسترش داد و به شکل خاص دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کسب و کارهای مختلف و کاربران را هدف قرار داد. البته گسترش فعالیت‌های این شرکت به واسطه خرید Apollo Computer در سال ۱۹۸۹ و شرکت Convex Computer در سال ۱۹۹۵ بود.

در سال ۱۹۹۲ دو بنیان‌گذار این شرکت از سمت مدیرعالی کناره گیری کردند. در بین سال‌های ۹۵ تا ۹۸ میلادی اچ پی اسپانسر اصلی باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر بود. در طول دهه ۹۰ میلادی فعالیت‌های این شرکت آنقدر گسترش پیدا کرده بود که تنها محدود به حوزه کامپیوتر نمی‌شد. این شرکت در حوزه‌های سلامتی و ارتباطات هم فعالیت چشم‌گیری داشت.

در سال 1994 اولین پرینتر چند کاره All in one که قابلیت پرینت، فکس و کپی را داشت، معرفی شد.

دیو پکرد در سال 1996 از دنیا رفت و به یاد او تمام پرچم های سیلیکون ولی بصورت نیمه احتراز درآمدند. چند سال بعد در سال 2001 بیل هیولت بنیاگذار دیگر HP از دنیا رفت و همان مراسم در سیلیکون ولی به یاد او برگزار شد. با این حال اچ پی در هزاره دوم، همگام با عصر اینترنت به کار خود ادامه داد.

در سال 2019 اچ پی 80 سالگی خود را جشن گرفت!

 

تاریخچه و پیدایش HPE

در مورد برند HP به طور مفصل توضیح داده شد. وقتی این برند در سال 1939 با اختراع یک دستگاه نوسان ساز شروع به کار کرد با قدرت تمام بسوی ساخت کامپیوتر و پرینترهای شخصی قدم برداشت! اما کامپیوترها در عصر شبکه و اینترنت، نمی‌توانند بدون اتصال به شبکه و ارتباط با دیگر کامپیوترها خاصیت مهمی داشته باشند.

برند HPE که در واقع از کلمات Hewlett Packard Enterprise Company تشکیل شده و با هدف طراحی و تولید سرور ، استوریج و تجهیزات شبکه در سال 2015 شروع به فعالیت کرد. البته تا قبل از این سال، زیر سایه برند اصلی hp، تجهیزات خود را عرضه می‌کرد. علت پیدایش این برند جداسازی HP برای ادامه روند توسعه پرینتر و کامپیوترهای شخصی بوده و HPE بطور تجاری و حرفه‌ای به کار خود در زمینه تجهیزات شبکه و سرور ادامه دهد، هر یک بطور جداگانه با سهام جدا!

HPE در سال 2017 در لیست 500 شرکت برتر آمریکایی از نگاه مجله مشهور Fortune 500 قرار گرفت. این شرکت به تنهایی حدود 100000 کارمند فعال در اقصی نقاط جهان دارد. این شرکت رقبای سرسختی در زمینه تولید تجهیزات شبکه و سرور از جمله کمپانی Dell دارد.

هم اکنون این شرکت ده نسل از سرورهای تجاری خود را در سالهای مختلف تولید کرده که بسیار محبوب هستند. در سال 2018 وارد عرصه پردازش ابری شده و با قدرت رو به جلو قدم بر‌می‌دارد. در سال 2020 این برند تصمیم به جابجایی از کالیفرنیا به تگزاس می‌گیرد.

 

همانطور که در بالا نحوه شکل گیری این برند توضیح داده شد، در دوره شکوفایی صدا و سیمای ایالات متحده، HP همکاری خود را با شرکت والت دیزنی شروع کرد اما این شروع یک مسیر طولانی و پر فراز و نشیب برای این شرکت بود که نامی در میان نام‌های بزرگ دیگر همچون DELL ، Intel ، Apple و… داشته باشد.

در دهه 50 میلادی، فرهنگ آمریکایی شدیداً درگیر تلویزیون ، موزیک و خودرو شد. در همین زمان تکنولوژی نیز به شدت رو به پیشرفت بود. همزمان با پیشرفت شرکت HP، تعداد زیادی شرکت تکنولوژی نیز وارد عرصه شدند.

 

محصولات شرکت اچ پی

از جمله مهمترین محصولات شرکت اچ پی عبارتند از:

  • پرینترهای لیزری و جوهرافشان
  • پرینترهای اچ پی بزرگ Scitex و Designjet
  • پرینترهای دیجیتال Indigo Digital Press
  • سرورهای HP
  • لپ تاپ های HP
  • گوشی همراه هوشمند و تبلت
  • برخی نرم افزارهای مرتبط با مدیریت شبکه
  • و سایر موارد مشابه

لازم به ذکر است که اولین محصول شرکت HP هیچ یک از موارد فوق نبود.

اولین محصول اچ پی یک نوسان ساز صوتی بود و در اواخر دهه 1930 ساخته شد.

این نوسان ساز در زمان خود، از نظر کیفیت از تمامی رقبا پیشی گرفت.

 

و در آخر…

هم اکنون برند HP بدون شک یکی از بزرگترین برندهای جهان بوده که تاثیر زیادی بر زندگی انسان ها گذاشته است. این شرکت روی زمینه هایی همچون کامپیوتر ، پرینتر ، چاپ سه بعدی ، صنعت بازی های ویدیویی ، واقعیت مجازی و خیلی تکنولوژی های دیگر رو به جلو قدم بر می‌دارد.

اچ پی در حال حاضر یک شرکت چند ملیتی به حساب می‌آید که البته مرکز اصلی آن‌ در آمریکا و کالیفرنیا قرار دارد. دفتر اروپایی این شرکت در کشور سوییس واقع شده و البته یک مرکز تحقیقاتی هم در پاریس دارد. کشور سنگاپور هم مرکز فعالیت‌های آسیایی اچ پی به شمار می‌رود. یکی از بزرگ‌ترین دفترهای اچ پی هم در کشور انگلیس قرار دارد که مرکز کاملا شناخته‌ای شده‌ای است.

 

جهت مشاوره برای خرید لپ تاپ و کامپیوتر با ما تماس بگیرید. تماس با کامپیوتر علوی

محصولات اچ پی موجود در کامپیوتر علوی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه چیز درباره اچ پی