معرفی بهترین برندهای کارت گرافیک

احتمالا به محض شنیدن عبارت کارت گرافیک، ذهن شما به‌سوی دو برند Nvidia و AMD می رود.

اگرچه این دو کمپانی بزرگ، اصلی‌ترین سازنده‌های چیپست های گرافیکی محسوب می شوند، اما شرکت‌های دیگری نیز هستند که با استفاده از این چیپ ها، کارت های گرافیک را به‌طور کامل می‌سازند.

برای پاسخ به این پرسش که بهترین برندهای کارت گرافیک کدام اند، ابتدا باید چند موضوع را بررسی کنیم: کارت گرافیک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟انواع کارت گرافیک کدام اند؟

با علوی کامپیوتر همراه باشید تا به تمام سوالات شما پاسخ داده شود.

 

کارت گرافیک چیست؟

به زبان ساده، کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور می‌بینید تولید می‌کند. منظور از تصویر قابل نمایش روی مانیتور این است که برای انسان تصاویر قابل فهم باشند.

کارت گرافیک مسئول تولید (رندر کردن) تصویر برای مانیتور است و این کار را با تبدیل دیتا به سیگنالی که مانیتور بتواند بفهمد انجام می‌دهد.

هر چه کارت گرافیک بهتری داشته باشید تصاویر باکیفیت‌تری خواهید داشت.

این مساله برای گیمرها و کسانی که ویدئو ادیت می‌کنند بسیار مهم است.

 

انواع کارت گرافیک

در کل دو نوع کارت گرافیک داریم: یکپارچه(Integrated ) و مستقل یا مجزا (Discrete) که به اختصار به توضیح هر کدام می پردازیم.

  • کارت گرافیک یکپارچه(Integrated ):

کارت گرافیک یکپارچه، کارت گرافیک تعبیه شده در مادربورد است و آن را در لپ تاپ ها و کامپیوترهای استاندارد می‌بینیم. این کارت گرافیک ها به صورت add-in نیستند، قیمت کمی دارند اما به راحتی ارتقا داده نمی‌شوند.

کاربرد کارت گرافیک های یکپارچه در سیستم هایی است که برای انجام کارهای معمولی مانند وبگردی، ایجاد اسناد، تماشای ویدئو و کارهایی از این دست استفاده می‌شوند.

خصوصیات کارت گرافیک یکپارچه:

  • عموماً اندازه کوچک‌تری دارند.
  • برق کم‌تری مصرف می‌کنند.
  • گرمای کم‌تری تولید می‌کنند.
  • نیاز به صرف هزینه جدا ندارند و پیش‌فرض روی اکثر کامپیوترها نصب هستند.
  • قابلیت ارتقا ندارند.
  • مناسب بازی نیستند.

  • کارت گرافیک اختصاصی

یک کارت گرافیک خارجی و سخت‌افزاری است و به‌عنوان یک جزء اضافی روی مادربرد افزوده می‌شود و با عناوینی چون dedicated، Individual و Discret  شناخته می شود.

افراد عادی که با کامپیوترها کار می‌کنند نیاز به کارت گرافیک خارجی ندارند زیرا کارهای آنها ساده و روتین مثل ایجاد فایل و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف است اما برای کاربرانی که بازی‌هایی با وضوح بالا و یا ویرایش ویدیو انجام می‌دهند نیاز است که از کارت‌های گرافیک خارجی استفاده کنند.

از سازندگان اصلی کارت گرافیک مجزا می‌توان به NVIDIA و AMD اشاره کرد.

—————————————————————————————————————————————————————————

اکنون که با کارت گرافیک و انواع آن آشنا شدیم می پردازیم به برترین شرکت های تولید کننده کارت گرافیک

پیش از خرید یک کارت گرافیک جدید، تحقیق در مورد بهترین برندهای کارت گرافیک موجود و انتخاب مناسب­‌ترین گزینه از میان آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این شرایط می­‌توان تضمین کرد که با گذشت زمان، از خرید کارت گرافیک مورد نظر پشیمان نمی­‌شوید و کارت گرافیکی که انتخاب کرده‌­اید، تا سال‌‌ها برایتان مناسب خواهد بود.

 

برترین برندهای کارت گرافیک

ASUS

کمپانی قدرتمند ایسوس  یکی از بهترین تولید کنندگان کارت گرافیک در جهان به شمار می رود.

این کمپانی تایوانی به عنوان بهترین برند کارت گرافیک در جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است.

جدا از اینکه این کمپانی به عنوان تولید کننده بهترین GPU در جهان شناخته شده است، این شرکت یکی از پیشگامان تولید رایانه های رومیزی، لپ تاپ، نوت بوک و موبایل نیز می باشد.

در حال حاضر کارت های گرافیک ایسوس از صفر تا 100 توسط ماشین‌ها و بدون دخالت انسان ساخته می شوند.

در نتیجه‌ی دقت و وسواس بی بدیل ایسوس، حتی غبار هم نمی تواند به کارت های گرافیک این شرکت نفوذ کند؛ تا جایی‌ که این برند به‌عنوان اولین کمپانی مجری طراحی 100 درصد بدون غبار شناخته می شود. شاید تصور کنید این ویژگی صرفا تبلیغاتی باشد، اما در حقیقت عدم نفوذ غبار به داخل کارت گرافیک، سبب افزایش عمر آن می شود.

از بهترین سری کارت های ایسوس، می توان بهAsus ROG StrixGeForce GTX 1660 Ti Oc ،ROG StrixGeforce RTX 2080 Ti Oc ،Radeon RX 5700 و Geforce GTX 1660 super SC Ultra اشاره کرد.

یکی دیگر از جلوه‌های هنر مهندسی ایسوس را می شود در طراحی سیستم خنک‌کننده مشاهده کرد.

کارت های گرافیک ASUS خنک‌کننده‌های قدرتمندی دارند که اجازه نمی دهند دمای این قطعه بالا برود؛ اما در عین حال هیچ سروصدایی هم ایجاد نمی‌کنند.

پس یادتان باشد قیمت بالای محصولات ایسوس، دلایل زیادی دارد!

MSI محبوب گیمرها

کارت گرافیک‌های MSI در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گیمیرها قرار گرفته، چراکه محصولات این شرکت در کنار سیستم خنک کننده عالی به خوبی با نورپردازی RGB و طراحی فوق العاده همراه شده‌ است.

این کارت گرافیک‌ها از خفن‌ترین فناوری‌ها و قطعات استفاده می‌کنند تا عملکرد برتر را در بازی و برنامه‌های گرافیکی به کاربران ارائه دهند.

کارت‌های گرافیک msi از فناوری‌های حرفه‌ای برای توان پردازش بالا و نرخ فریم بیشتری استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک های این برند، به علت عملکرد بالا و کیفیت ساخت عالی، یکی از برجسته ترین ها در بازار خود هستند.

MSI Afterburner یک ابزار نرم افزاری ساخت شرکت msi است که به کاربران اجازه می دهد تنظیمات کارت گرافیک خود را برای عملکرد بهینه اورکلاک کرده و سفارشی سازی کنند. شما می توانید سرعت موتور گرافیکی، سرعت فن و تنظیمات ولتاژ را تنظیم کنید و عملکرد سیستم را به صورت آنلاین نظارت کنید.

از انواع کارت گرافیک msi:

  • MSI RTX 3090 GAMING X TRIO 24GBبرای بازی‌های فوق سنگین و استفاده‌های گرافیکی فوق حرفه‌ای
  • MSI RTX 3060 Ti GAMING X TRIO 8GBبرای بازی‌های سنگین و استفاده‌های گرافیکی حرفه‌ای
  • MSI GTX 1660 SUPER VENTUS XS OC 6GBبرای بازی‌های میان‌رده واستفاده‌های گرافیکی سبک
  • MSI GeForce GT 710 2GD3H LP DDR3 برای نیازهای گرافیکی پایه مانند پخش ویدیو و مرور وب

گیگابایت(Gigabyte)

سومین برند معتبر کارت گرافیک تایوانی، گیگابایت است که بیشتر به‌خاطر تولید مادربردهای درجه‌ی یک شناخته می شود، توانایی ساخت کارت های گرافیک در بالاترین سطح را نیز دارد.

این دسته از محصولات گیگابایت به داشتن سیستم خنک‌کننده‌ی قوی، طراحی ساده، دوام بالا و عملکرد درخشان مشهورند.

نکته‌ی مثبت دیگه در مورد Gigabyte این است که کارت های گرافیک این شرکت از محصولات مشابه برندهای ایسوس و ام اس آی ، فوق‌العاده ارزان ترند. اما از طرف دیگر، خیلی از گیمرها با طراحی محصولات گیگابایت و عملکرد نه چندان مطلوب آن‌ها در زمینه‌ی اورکلاک مشکل دارند.

نکته منفی که کارت های گرافیک گیگابایت دارند این است که هنگام انجام کارهای سنگین، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند و این مسئله برای خیلی از کاربرها، آزاردهنده محسوب میشود.

EVGA

EVGA یک شرکت آمریکایی است که به یکی از بهترین برندهای کارت گرافیک دنیا تبدیل شده.

کارت­‌های گرافیک تولید این شرکت از قیمت مناسبی برخوردار هستند، ارزش خرید بالایی دارند و خوش‌­ساخت و قابل اعتمادند.

اگرچه در محصولات این شرکت خبری از طراحی­‌های پر زرق و برق نیست، اما از نظر کیفیت توانایی رقابت با بهترین برندهای دنیا را دارند.

یکی از جدیدترین پیشنهادات  ،EVGA 1660 Super SC Ultra Gaming  که از برترین کارت های بازی است.

Nvidia

حالا نوبت به یکی از بهترین برندهای کارت گرافیک رسید که همه با اسم آن آشنایی داریم؛ شرکت آمریکایی Nvidia همواره در زمینه­ گرافیک کامپیوتری، طراحی و تولید کارت­‌های ویدئویی برای انواع برنامه‌­های کاربردی پیشرفته، پیشرو بوده است.

برجسته­‌ترین دستاورد این برند قرار گرفتن در جایگاه رهبری جهانی در زمینه­ گرافیک بازی­‌های کامپیوتری است.

پردازنده‌­های گرافیکی Nvidia در بهترین سیستم‌های کامپیوتری شخصی و ایستگاه­‌های کاری سراسر جهان به چشم می­‌خورد.

در صنعت بازی­‌های کامپیوتری نیز فناوری فراتر از انتظار GeForce این برند که در همه­‌جا به چشم می­‌خورد، نمادی فراگیر از موقعیت این شرکت در بازار جهانی است.

مدل‌های GeForce RTX 2080 Ti و GeForce RTX 2070 Super دو مورد از پرطرفدارترین محصولات این برند هستند.

AMD

AMD Corporation نیز یکی دیگر از نام­‌های مشهور در تولید کارت­‌های گرافیکی با کیفیت بوده است.

این شرکت آمریکایی علاوه بر اینکه در بازار کارت گرافیک به شهرت رسیده، در حوزه­ تولید کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، سیستم­‌های ایستگاه کاری (سیستم­‌های بسیار قدرتمندی که برای کارهای سنگین تجاری مورد استفاده قرار می­‌گیرند) و سرور نیز فعالیت می­‌کند.

مشهورترین کارت گرافیک‌­های AMD، محصولات سری Radeon هستند و پردازنده­ گرافیکی ۷ نانومتری RADEON VII، محصولات سری RADEON RX5700، مدل‌های سری RADEON RX Vega و همچنین سری RADEON RX 500 از بهترین تولیدات AMD هستند که اگر قصد خرید کارت گرافیک را دارید، به شما پیشنهاد می­‌شود.

سخن آخر

کامپیوتر بدون کارت گرافیک همانند انسانی بدون قدرت خلاقیت است. به همین دلیل است که به همگان توصیه می­‌شود تا رایانه­ خود را با کارت گرافیکی مناسب تجهیز نمایند و هیچگاه به منظور صرف هزینه­ کمتر از کارت گرافیکی با عملکرد مورد نیاز صرف نظر نکنند.

کارت گرافیک سخت افزاری ضروری برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوای گرافیکی است.

شما برای انتخاب بهترین کارت گرافیک باید به مواردی مثل کیفیت ساخت، فناوری و تکنولوژی ها، گارانتی و بازه‌ی قیمتی آنها توجه داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که بهترین برندهای کارت گرافیک کدام هستند پاسخ بدهیم.

اگر شما قصد خرید کارت گرافیک دارید کدام برند را ترجیح می دهید؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

جهت مشاوره برای خرید لپ تاپ و کامپیوتر با ما تماس بگیرید. تماس با کامپیوتر علوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین برندهای کارت گرافیک